Wiaporin Kekri

Hencien päiwä, ahmattien yö!

31
20——15
10

Pyhäin=päiwän iltana 31.10.
Sweaborgin warus=cundasa coidta suuri

Wiaporin Kecri

eli se suuri Kekri=Päiwällinen ynnä linnoituxen cauhistudtawa masquerade:

Masquerade
Macabre

eli se suuri ruoca=cesti ia ilceä ilon=pito wanhan ajan pacanalisten perinteiden mucan!



Ulosannettu siltä Kullatun Wasikan Tähdistöltä sijnä Baccuksen Waldacunnassa

Epistolae obscurorum virorum

Präntätty HELSINGFORSISA sinä 1. 10bris Anno Domini 2015.

Imprimatur s.s.Th.D. Dn.

A. Waselius



Wiaporin Kecri
eli Masquerade Macabre


Huom! Ohjelmaan woi tulla muutoxia!



Ohjelma:


Klo 15


Kekri-paradi alca: Wiaporin laudta-randa

Matcalaisden peljästydtäminen
ia caicenlainen ilon-pito

Klo 16


Waruswäen äksiisi: Ehrenswärdin hauta

Riwiin iärjesty!

Klo 16:27


Kecri-yön wirallinen awaus

Awajais-laucauxet styckillä ja mousquetilla auringon laskiessa

Klo 17–20


Kecri-illallinen rahwan cera: Tenalji von Fersen
Osallistuja-määrä rajattu!
Privilegio: Waruswäen jäsenet etusijalla

Illalisen aicana musijcki ia muu ohjelma

huomio: Osallistuminen wain etu-cäten ilmoittautuneille ia aian-mucaisesdi puceutuneille
(Rahwas eli yleisö puceutu cuten tahdo)

Klo 20:30


Kekri-bockin poldto: Tykistö-lahti

Mousqueteraret ynnä eläwöidtäjät osallistuwat

Klo 21–02


Kecri-baali: Tenalji von Fersen

Kecri-yön backanal Kecri-illalliseen osallituneille

 

Waruswäen ja hywien asuckaiden jäsenet ynnä muut ystäwät: cocontuca hywäsä Kecrin hengesä: suureen Kecri-paradin waeltaman mousqueterareiden iohdola masquerade asusans: ia yllydtämä eli cijhoidtama yleisöä eli rahwasta yhtymään Wiaporin Kecrin wiedton! Kecri-Paradi cocondu Wiaporin laudta-randan ia sijtä etene Ehrenswärdin haudan luoxe.

Noin kello neljän peräsdä Ehrensvärdin haudan: läheisydesä Waruswäci saadta toimen mousquet-äxisin Hänen Maj:ncuningalisen reglementin 1751 peräsdä. Wiaporin Kecrin Yö saadtetan cäyntin styckin laucauxin auringon lascun aican: kello 16:27!

Wijden ajasda coco congregatio osallisdu suureen Kecri-päiwällisen nautindan Tenalji von Fersenin salisa.

Illan kello cahdexan lyömällä: congregatio iatca Kecri-Juhlaa poldtamala kecri-puckin Tykistö-lahdella.

Kello yhdexän lyömällä: päiwällisen osallistunud congregatio iatca Kecri-Juhlaa masquerade macabren parissa: aina yli puolen yön.

Tilaisuden saawat osallistua caicki Wiaporin Warus-cunnan iäsenet: Officeraret ia heidän perhet: ynnä caupungin Porwarit : secä Siwijli-wäci : cuin myös wierailewa yleinen rahwas : ynnä Esi-isiemme Wainajien Henget : Kecrin perinteiden mucaisesti yhdessä tulewan wuoden hywän onnen ia menestyxen warmisdamisexi: nijsdä parhaisda einexisdä mitä elon-cerju on meille antimina pöytään saadtanut: ionca jälcen cahdexan lyömällä rahwas poistuu porstuan puolelle: ia parempi wäci iatca iuhlinta: cunnes owat esi-isien henget ia haamut tyydytetyt.



Olemus eli käytös

Huomioitawa on, että olemuxenne pysy aicalaisena ia ylwänä. Kaicen cäytöxen tule olla historiallinen. Emme salli esillä ei saa olla koneita eli laitteita, ym. tulewia hömpötyxiä, iotca ajan-cuwa pilaisiwat.



Tarwe-Calud
eli Micä Teidän on tietäminen tarwittawisda warusteisda ia wälineisdä

Tarwitsedte wähintäin nämä calut:

1700-luvun asu 1700-luvun asu1700-luvun aikalainen asu – tai aicalaisesdi sopiwa masqueradi-asu:

  Sekä seuraavat aikalaiset ruokailuvälineet, mikäli halajatte baalin oikeassa hengessä:

1700-luvun asuAstiat – joka olisi mielellään posliinia tai metallia. Myös saviastia tai puinen astia käy jos muuta ei löydy. Esimerkki täydellisistä posliiniastioista on Kristinehovin Kustaa III:n replika-astiasto tai Rörstrandin Ostindia-sarja.

1700-luvun asuJuoma-astia – pikari, tinatuoppi tai peltimuki, esim. tämä edullinen viinilasi Ikeasta.

1700-luvun asuAicalaised ruokailu-wälined – eli kaxi-pijckinen ja lusicka. Ottaca isoäidin wanhat hopea-aterimet, ios ette muuda löydä.

Parempi wäci – luonnollisesti varustautuu arvonsa mukaisesti. Köyhempi väki tulee toimeen sillä mitä löytää.

Hywä Iuhla-Mieli – aian-mucainen



Matcan-teon saatoxi

eli Cuinca pääsedte perille.

1. Pirunkirkko 4. Tenalji von Fersen 5. Myllysali 7. Ruutikellari 8. Ravintola Suomenlinnan Panimo – 9. Suomenlinnan kioski 10. Kauppa 11. Ravintola Yläkerho 12. Cafe Vanille 17. Ravintola Chapman 18. Kahvila Piper

3. Kävelymatkaa lauttarannasta Pirunkirkolle on noin 300 metriä (3 minuuttia), Tenalji von Ferseniin 800 metriä (11 minuuttia), Ruutikellariin on noin 1,1 km (15 minuuttia). Viimeiset lautat mantereelle lähtevät klo 23.40, 00.40, 01.20 ja 02.00.

4. Suomenlinnan lautan aikataulut .

5. Kävelyreitti kartalla Tenalji von Ferseniin.

6. Kävelyreitti kartalla Pirunkirkkoon.

7. Kävelyreitti kartalla Ruutikellariin.

8. www.ytv.fi reittihaku Suomenlinnaan



Kekri-Perinteitä

Vuodenvaihteen jälkeinen aika on baltian maissa saanut nimen "henkien aika". Suomessa liittyy samaan aateyhteyteen nimi marraskuu, kuukausi, jolloin martaat eli vainajain henget ovat erityisen paljon liikkeellä. Suvun vainajat eivät ole vain yhtenä yhtenä yönä poissa tuonpuolisilta asuinsijoiltaan ja elävien ilmoilla. Ne liikkuvat ruualla hyvin varustettujen kotiensa vaiheilla vielä muutamia päiviä, ennenkuin taas siirtyvät Tuonelaan.

Kekrinä satokauden päättymistä juhlittiin uuden sadon antimilla ja juomilla mässäillen ja niitä tulevan vuoden menestyksen takeeksi uhraten. Kekri oli yhteisöllinen tapahtuma, jolla oli riitin, rituaalin ja seremonian piirteitä. Tupa siivottiin ja valmistettiin erityisiä lahti- ja sadonkorjuuaikaan liittyviä herkkuja, joita tarjottiin runsain mitoin omalle väelle, palkollisille, vieraille ja vainajille. Keitettiin viinat ja pantiin oluet ja ryypyn otti sellainenkin, joka ei muuten juonut ettei alkavan vuoden sato-onni tärvääntyisi. Kekripöytään kuuluivat entisaikaan monenlaiset liha- ja veriruoat, kiisselit ja puurot, sekä tietenkin olut ja viina. Ruokapöydässä ei säästelty voita, ja olutta, sahtia, viinaa ja simaa oli tarjolla runsaasti. Ruoan loppuminen ja nälkäiseksi jääminen oli huono enne. Kekrinä pitää syödä seitsemän, tai yhdeksän kertaa, eikä ruokia korjattu pöydältä koko päivänä. Kekrin juhlinnassa korostui kolme seikkaa: arjesta irtiotto ja yhteisöllinen juhliminen, ylenpalttinen herkuttelu sekä tarinat ja taiat, joilla tulevaisuus yritettiin ottaa haltuun.

Kekrin yönä ja sitä seuraavina öinä kummittelivat levottomien vainajien henget, joita peläten liikuttiin soihtujen valossa, poltettiin kekritulia ja luettiin loitsuja. Kekri houkutteli koloistaan naamioituneita kummajaisia, jotka kulkivat talosta taloon ja vaativat kestitystä. Sopu säilyi useimmiten viinaryypyn, kahvin tai ruuan voimin, ja saattoivatpa tyytyväiset kiertäjät ilahduttaa talonväkeä leikeillä ja tanssillakin.

Eri puolella Suomea kiertelijät tunnettiin eri nimillä ja myös heidän asunsa vaihtelivat. Iisalmen miespuoliset köyrimöröt olivat sonnustautuneet nurinniskoin käännettyihin turkkeihin, joista riippui kaikenlaisia kapineita, ja heillä oli seuranaan valkeisiin vaatteisiin pukeutuneita naispuolisia köyriättäreitä. Samoilla seuduilla liikkui myös köyripukkeja, joiden ulkomuoto oli vieläkin omituisempi. Ne syntyivät nimittäin nurin päin käännetystä turkista, jonka toinen hiha oli nostettu pystyyn kaulaksi. Hihansuusta taas pistivät esiin kirveen terä sekä nokan muodostavat keritsimet ja korvien virkaa toimittavat lusikat. Pukit, köyrittäret ja möröt olivat liikkeellä heti aamutuimaan, sillä jos uuniin oli jo ehditty sytyttää valkea, ei vierailla ollut enää oikeutta uhkailla sen särkemisellä.

Kekrin toisena päivänä lähdettiin ”kekriä kiertämään”. Kylissä liikkui seurueita, joissa oli mukana kekripukeiksi tai kekrittäriksi naamioituneita hahmoja ja jotka halusivat taloista kestitystä. Kylän Kaisan paimentamana saattoi kulkueeseen kuulua myös Runsauden haltijatar, jonka iso rinta oli täynnä nännejä. Ilmeisesti merkittävin hahmo oli kekripukki, sarvekas ja pelottavan näköiseksi tarkoitettu olento. Kekripukki voitiin koota niin, että karhuntaljan tai vastaavan alla käveli kaksi miestä, kauhat sarvina, kirves kuonona ja pitkä varsiluuta häntänä. Olkia, turkkia ja naamareita käytettiin myös tässä rakennelmassa. Kylän Kaisaksi puettiin kylän pisin tai komein mies. Hän vartioi pukkia.

Kristillisellä ajalla jo sanottiin että "Herroilla voi olla Joulu, vaan talonpojilla on Kekri".



Ilmoittautuminen

Ilmoittautumisia otetaan vastaan 26.10.2015 asti, jonka jälkeen ei ilmoittautumisia enää oteta. Nopeat syövät! Hitaat eivät!

    Ilmoittautuminen Wiaporin Kekriin ja illan Masquerade Macabreen

    Osallistuminen edellyttää ilmoittautumista etukäteen. Illan maskeraadiin osallistuminen edellyttää läsnäoloa ajanmukaisesti pukeutuneena sekä paraatissa, että kekripäivällisellä. Kekripäivälliselle mahtuvat ensimmäiset 100 ilmoittautunutta historianelävävöittäjää mukaan. Helsingin Wanhan Waruswäen jäsenet ovat etusijalla.
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question
    This is a required question